25 dingen die je misschien nog niet weet over Social Media en de Overheid

4 jul 20135 reacties

Social Media en de Overheid

Minister Plasterk kondigde laatst aan dat de overheid vanaf 2017 ‘volledig digitaal gaat’. Toen ik dat las, dacht ik terug aan mijn eigen ervaringen om Social Media te introduceren bij de overheidsorganisaties waar ik heb gewerkt of werk. In 2010 werd ik tijdens een congres van de Vereniging van Gemeentesecretarissen (VGS) in Zaandam door een Amerikaanse collega, Pamela Antil enthousiast gemaakt over dit onderwerp. Het congres had de titel ‘Beleef de veranderende wereld’. Ik volgde daarna trainingen over het gebruik van social media, die door de VGS werden georganiseerd en aangeboden. De reden waarom ik hieraan wilde deelnemen, was dat ik vermoedde met social media iets zou kunnen doen, maar ik wist toen nog niet waar te beginnen en waar het mij of de organisatie naar toe leidt. Veel overheidsorganisaties zoeken nu naar wat social media voor hen kan betekenen en hoe social media te gebruiken.

Het is eigenlijk heel logisch dat ook de overheid actiever wordt met en op Social Media. Hier liggen kansen. Momenteel maken 8 op de 10 internetgebruikers gebruik van Social Media. Van de top 4 van internationale social media: Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn zijn voor Nederland de volgende cijfers bekend. 3,3 miljoen gebruikers op Twitter. 7,9 miljoen gebruikers op Facebook. 2,0 miljoen gebruikers op Google+. 3,9 miljoen gebruikers op LinkedIn.

25 tips over Social Media en de Overheid

Voor een overheid, die zichzelf opnieuw aan het uitvinden is en een meer bescheiden rol zoekt, bieden Social Media de overheid meer dan voldoende aanknopingspunten. Ik heb hieronder 25 dingen voor je genoteerd, die je misschien nog niet weet over Social Media en de Overheid:

1. Zoek krachtige burgerinitiatieven en sluit daarbij aan via social media. Er zijn veel inwoners die wat willen.

2. Zorg dat je basis op orde (website) is. Stel de behoeften van je inwoner centraal en niet gemeentelijke producten of processen. Als burgemeester een tweet krijgt wanneer grofvuil buiten gezet moet worden, dan is er iets mis.

3. Digitale revolutie met social media biedt inspiratie.

4. Begin gewoon met social media en laat zien dat het werkt.

5. Huur de beste en slimste techneuten in en doe echt leuke dingen. Maak eigen apps.

6. In social networks ontstaan spannende ideeën, informeel en kansgericht.

7. Social media maken het voor de burger leuker en makkelijker in het contact met de overheid.

8. Wees zichtbaar op social media. Regisseren kan je alleen als je de spelers kent.

9. Overheidsparticipatie met social media is niet altijd goedkoper of sneller, maar wel altijd beter.

10. Als er onjuiste informatie via social media (bijvoorbeeld twitter) wordt verspreid, dan moet dat via dat kanaal worden hersteld.

11. Handel ook moeilijke gesprekken als gemeente online af.

12. Social Media geeft ambtenaren kansen om hun expertise, kennis en kunde meer te tonen.

13. Social Media gebruiken heeft zonder meer meerwaarde. Let daarbij wel op dat als participatie van inwoners wordt gevraagd, ambtenaren dan meer ruimte wordt gegeven om vanuit hun professie te handelen en te antwoorden.

14. Inwoners discussiëren vaak op basis van aannames. Inbreng van ambtenaren kan helpen die aannames te checken op juistheid.

15. In top-10 van gemeenten die social media gebruiken, staan geen grote gemeenten.

16. Om met social media te beginnen, heb je geen strategie nodig.

17. Social media is niet een medium. Het is een innovatieve sleutel tot luisteren, betrokkenheid creëren en het opbouwen van relaties.

18. De groep inwoners, die behoefte heeft aan traditionele informatiebijeenkomsten, neemt snel af door goed gebruik van social media.

19. Social media kun je gebruiken als waarschuwing bij potentiële crisis.

20. Met behulp van sociale media kun je laten zien dat je echt luistert naar de inwoneren niet alleen zendt.

21. De overheid heeft altijd al willen weten wat er in hun inwoners omgaat. Met sociale media hebben zij hiertoe de kans.

22. Sociale media passen bij de Nederlandse openheid.

23. Sociale media vervangen ‘normale’ contacten tussen overheid en inwoners niet.

24. Social media bevatten een schat aan feedback over de overheid. Overheden moeten ook weten wat er speelt onder hun doelgroepen.

25. Social media zijn een relatief goedkope manier om te communiceren met een breed publiek.

 

Zo, bij deze… 25 dingen die je misschien nog niet wist over Social Media en de Overheid.

Uiteraard zijn deze dingen stuk voor stuk geschikt als argument voor of kanttekening bij het onderwerp Social Media en de Overheid. Social media ontwikkelen zich snel. En eigenlijk is het zo 2017. Het jaar waarin de overheid volgens Minister Plasterk volledig digitaal werkt. Uit deze 25 dingen blijkt wel dat Social Media hier een kans bieden om deze doelstelling te realiseren. Het is niet gemakkelijk om deze ontwikkeling bij te houden. Maar Social media kun je als overheid, maar ook als publieke professional gebruiken om bij te blijven. Daarom is het nu aan jou… wat is jouw favoriete punt en waarom?
En hoe kun je dit punt met ingang van vandaag gebruiken in je eigen organisatie of onderneming of contacten met de overheid?

En heb je nog andere zaken, die we allemaal zouden moeten weten over Social Media en de overheid?

Plaats jouw antwoord in het commentaarveld hieronder – da’s meteen een goede stap om als publieke professional bij te blijven op het gebied van Social media …

En vergeet niet dit artikel door te sturen naar al je contacten!

Samen vernieuwen wij de overheid!

Hartelijke groet,
Alexander Meijer

GRATIS E-BOOK

Start jouw succesvolle samenwerking
met de overheid nu!

Een e-mail met het e-book is onderweg!

Share This